Featured Posts

facebook KLIK PANGKAH 2 KALI UNTUK TUTUP Button Close

WASPADA..!! 14 Tanda Awal Penyakit Kanser Yang Sering Kita Abaikan..Tanda Ke-13 Ramai Yang Ambil Mudah

loading...




Waspada..!! Setiap Manusia Yang Batuk seringkali membuat kesimpulan bahawa ini disebabkan oleh demam, dan mengabaikan rawatan; ketulan di payudara, umumnya wanita akan berfikir tempoh haid adalah alasan dan hanya mengabaikannya; darah dalam najis, reaksi pertama orang-orang biasanya adalah buasir, selanjutnya hanya meminum ubat untuk merawat ...... gejala ini sebenarnya peringatan atau tanda awal kanser. Namun seringkali kita mengabaikan gejala ini, atau penyakit-penyakit lain, yang menunda waktu terbaik untuk rawatan, dan akan mengundang penyesalan seumur hidup.

Baru-baru ini "Times of India" dalam sebuah artikel yang mengandungi senarai 14  gejala terbesar kanser yang sering diabaikan serta untuk mengingatkan orang ramai yang memperhatikan tanda-tanda awal kanser untuk pengesanan awal kanser.

Diantara berikut adalah antara gejala-gejala awal penyakit kanser yang sering diabaikan :

1. Batuk.
Batuk yang berterusan untuk masa yang lama, selain disebabkan oleh demam, perhatian juga harus ditujukan kepada kanser paru-paru atau kanser pita suara. Jika batuk terus-menerus, disertai tekak gatal atau suara serak, anda harus mengesyaki bahawa itu kanser larinks.


2. Benjolan pada payudara. 

Hormone estergen ini boleh berbeza-beza keadaannya, jika pada saat sudah selesai haid dan massa tetap bertahan, anda perlu mencari doktor profesional dengan pemeriksaan profesional untuk diagnosis. Kerana ini mungkin tumor jinak payudara, boleh jadi kanser payudara.


3. Pencernaan 

Pencernaan tidak selesa atau kesukaran menelan. Ini mungkin berkaitan dengan kanser pencernaan, seperti kanser perut, kanser kerongkong, kanser usus besar.


4. Berat badan turun mendadak. 

Selain diet, berat badan yang turun boleh disebabkan berbagai penyakit, kanser. Seperti kanser pankreas, kanser perut, kanser kerongkong atau kanser paru-paru.


5. Sakit dan Menyakitkan. 

Sakit merupakan gejala umum dari kanser tahap 1 atau 2, tetapi kanser tulang dan kanser testis gejala awalnya ada sakit, perlu dicatat.


6. Demam. 

Jika hidung berdarah dan beberapa gejala selesema seperti selesema, batuk, dll, tapi belum baik, atau sedang tidak demam tapi merasakannya, kita harus waspada terhadap demam terus menerus, yang mungkin berkaitan dengan karsinoma nasofaring. Selain itu, hampir semua pesakit kanser dalam kejadian dan rawatan jangka waktu tertentu, kerana sistem kekebalan tubuh yang telah terpengaruh menjadi demam disertai dengan beberapa gejala seperti keletihan dan gejala lain, sering menyebabkan misdiagnosis.


7. buang air tidak normal.

Jika ada sering sembelit atau cirit-birit, hematuria, disuria atau disfungsi pundi kencing dan gejala lain, selain mempertimbangkan buasir, radang usus, atau jangkitan saluran kencing, juga harus mengesyaki bahawa kanser usus besar atau kanser pundi kencing.


8. Pendarahan abnormal. 

Kahak yang disertai darah boleh berkaitan dengan kanser paru-paru; najis yang berdarah Berhati-kanser usus; kanser serviks atau endometriosis boleh menyebabkan pendarahan yang tidak normal pada faraj; darah dalam air kencing boleh menjadi salah satu gejala utama kanser pundi kencing atau kanser buah pinggang.


9. rembesan cecair. 

Keputihan yang tidak normal, harus waspada terhadap kanser serviks dan endometrium, contohnya keputihan seperti air jernih, mungkin berkaitan dengan kanser serviks; pada saat tidak menyusui, harus waspada terhadap payudara jika putting keluar boleh menjadi gejala kanser payudara.


10. Perubahan kulit. 

Jika tahi lalat hidup, dan warna sempadan berubah serta perubahan abnormal dari kerosakan kulit baru, maka boleh disyaki kanser kulit. Pada orang-orang yang mengambil tembakau, merokok atau alcohol cenderung sukar untuk meyembuhkan luka pada kulit.


11. Gagap percakapan 

Gagap ketika bercakap dengan tiba-tiba atau kelihatan bintik-bintik putih pada lidah. Ini desebabkan Oral leukoplakia, mungkin untuk menyebabkan kanser mulut.


12. Gatal, pengerasan kulit, atau pendarahan. 

Gejala-gejala ini kurang umum, tetapi tidak boleh diabaikan. Jika ada kelainan pada kulit yang tidak normal berlama-lama selama beberapa minggu, anda perlu pergi berjumpa doktor dengan segera.


13. Sering buang air kecil. 

Wanita mempunyai perut bengkak, sakit tumpul, pinggul atau sakit perut, dan perut terasa penuh, kekerapan kencing yang kerap dan tidak tertahan, hampir setiap satu daripada gejala-gejala muncul, anda perlu mendapatkan nasihat perubatan dengan segera, yang mungkin berkaitan dengan tumor ginekologi. Jika mampatan tumor usus, perubahan tabiat buang air besar juga boleh berlaku.


14. Nyilu pada punggung. 

Sakit belakang tidak hanya kerana luka, penyakit ginekologi, gangguan, penyakit sendi dan penyakit lain, tetapi juga berkaitan dengan kanser buah pinggang. Jika sakit belakang, hematuria, lebam, kita harus berhati-hati dan mengesyaki itu adalah kanser buah pinggang. Dianjurkan untuk mencari bantuan perubatan secepat mungkin
loading...

0 Response to "WASPADA..!! 14 Tanda Awal Penyakit Kanser Yang Sering Kita Abaikan..Tanda Ke-13 Ramai Yang Ambil Mudah"

Post a Comment